تبلیغات
قدمت غیرت اصالت - آزادی زنان
 
قدمت غیرت اصالت
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : هوزان جاف
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جمعه 21 بهمن 1390 :: نویسنده : هوزان جاف
مصاحبه با اعضای حزب آزادی زنان كردستان PAJK
27 Dec 2007


PKK تأثیرگذارترین حزبی است كه در تاریخ سیاسی و تحولات اجتماعی كردستان ظهور كرده و امروزه به وزنه‌ سیاسی قابل توجهی در سرتاسر منطقه تبدیل شده است. ظهور PKK نویدبخش آزادی تمامی اقشار ستم‌دیده و به‌ویژه زنان بوده و گام‌های استواری در این زمینه برداشته است. به مناسبت بیست‌ و نهمین سالگرد تأسیس PKKبا رفیق رومَت ماردین از اعضای حزب آزادی زنان كردستان PAJK مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم كه متن آن در اختیار خوانندگان محترم مجله زیلان قرار می‌گیرد.
مجله زیلان: لطفاً ابتدا در مورد چگونگی تأسیس PKK و هدف از تشكیل چنین حزبی كه سرتاسر كردستان و حتی خاورمیانه را تحت تأثیر فلسفه و اقدامات خویش قرار داده صحبت كنید.
رومَت ماردین: قبل از هر چیز بیست‌ونهمین سالگرد تأسیس PKK كه در واقع می‌توان آن را میلاد دوباره انسانیت نامید به رهبر آپو، خلق كرد و تمامی خلق‌های ستمدیده تبریك و تهنیت عرض می‌نمائیم و پیشرفت مبارزات در راه آزادی را آرزو می‌كنیم. حركت PKK از همان آغاز نیرومند بوده و با اندیشه‌ای آزادانه شروع به‌كار نموده. به این دلیل همواره سالگرد تأسیس PKK را همانند میلادی نوین ارزیابی می‌كنیم و هر سال با نیرومند ساختن مبارزه آزادیخواهی در راه رسیدن به آرمانهای مقدسمان تلاشی بی‌وقفه به‌عمل می‌آوریم.
در27 نوامبر سال 1978در روستای فیس اولین جلسه حزب برگزار شد و آغاز جنبش PKKبه پیشاهنگی رهبر كنفدرالیسم دمكراتیك "رهبر آپو" اعلان می‌گردد. جنبش PKK تولد دوباره تمامی خلق‌ها بخصوص خلق‌كرد و زنان‌كرد می‌باشد و همچنین به خلق‌های ستمدیده خاورمیانه كه در بی‌ارادگی و بردگی غرق گشته بودند جانی دوباره بخشید. لازم به ذكر است كه جامعه خاورمیانه باید به شیوه‌ای عمیق مورد بررسی قرار می‌گرفت و همچنین تاریخ بردگی خلق كرد به خصوص زنان‌كرد، تأثیر دین، جامعه، دولت و... تحلیل می‌شد كه همه از سوی جنبش PKK صورت پذیرفت. جنبش PKK بسان میلادی نوین به وجدان، فكر، اراده و بخصوص موجودیت خلق‌كرد بخصوص زنان كرد جانی دوباره بخشید. "رهبر آپو" با اندیشه انسان آزاد، جنبش PKK را آغاز نمود و ادامه آن نیز با مبارزه نظامی، سیاسی و سازماندهی مختلف در جامعه تا امروزه نیز مستمر است. در واقع جنبش PKK ریشه خود را از اندیشه پایان بخشیدن به بردگی خلق‌ها بخصوص خلق‌كرد و زنان كرد می‌گیرد و این مورد از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا می‌دانیم كه در آن زمان خلق ما با انكاری گسترده روبرو مانده و ذهن، وجدان و اراده آنها نابود گشته بود. "رهبر آپو" در همین خصوص می‌گویند: "اولین گامی كه برداشتم بسان گام‌برداشتن در زمینی مین‌گذاری‌شده بود." این زمین همان ذهنیت خلق كرد می‌باشد؛ ذهنیتی كه همیشه از خود بیگانگی و خیانت بر وی تحمیل شده است. از آنجا كه مبارزه برای آزادی اراده خلق كرد شروع شده، مبارزه در برابر دشمنان میهن و ذهنیت مین‌گذاری‌شده آغاز گردیده و دال بر این واقعیت است كه مبارزه انسان آزاد "رهبر آپو" هر اندازه برای خلق‌كرد، زنان‌كرد و انسانیت بوده به همان اندازه نیز در برابر خیانت موجود، ‌میلادی نوین می‌باشد.
حركت زنان آزادیخواه در بیست‌ و نهمین سالگرد تأسیس PKK سازماندهی خود را به چه شیوه‌ای انجام می‌دهد؟
حركت زنان آزادیخواه با وجود اینكه از لحاظ مشاركت، ملحق شدن به صفوف گریلا، نیرومند ساختن اراده خویش و... به پیشاهنگی در مبارزه برای آزادی زنان مبدل شده و نقش و تأثیرات مهمی را بر عهده داشته ولی وابسته به حركت PKK نیز می‌باشد. نه‌تنها هر سال در یك روز، بلكه طبق اراده آزادی كه "رهبر آپو" برای زنان آفریده هر روز خود را سازماندهی كرده، با تحلیل خانواده و بردگی زنان در جامعه‌ای كه سیستم مردسالار ایجاد كرده و انقلاب ذهنیتی در برابر آن، در واقع خود را هر روز از نو سازماندهی می‌نماید. اینجاست كه از همان آغاز جنبش PKK، زنان با تأسیس جنبش خاص خویش همیشه پیشبرد ایدئولوژی رهایی زن را مد نظر داشته‌اند. شیوه سازماندهی خود را چه به نام حزب و چه نهادهای مختلف از قبیل انجمن، مؤسسه، اتحادیه‌ها و... موجود در جامعه انجام می‌دهد تا بتواند آغازی باشد برای تحقق بخشیدن به اهداف خویش و در این راستا به نامYAJK ، PJKK، PJA و در این اواخر نیز بعنوان كنفدراسیون زنان والا KJB تنظیمات و سازماندهی‌های خود را انجام می‌دهد. همانطوركه در این باره "رهبر آپو" می‌گوید:"این پروژه برایم مقدس‌ترین پروژه می‌باشد و رنج و تلاش‌ زیادی را برای این پروژه متحمل شدم و می‌دانم كه زنان می‌توانند با نیرو و اراده‌ خویش طبق میراثی كه در اختیار آنها گذاشته‌ام این پروژه را تحقق بخشند." این پروژه نیز هر سال و بویژه در این سالروز اقدام به نوسازی خود می‌كند. ما می‌دانیم واقعیتی كه امروزه در آن بسر می‌بریم، واقعیت سیستمی است كه با خشونت بسیار زیادی، زنان را مورد حمله قرار داده و با سیاست زن‌كُشی و نابود‌سازی ذهن و روح و از بین بردن جوهر شخصیتی آنها، سعی در به بردگی كشاندن آنها دارد. از این رو جنبش زنان آزادیخواه بر طبق پارادایم نوین رهبر آپو در برابر چنین موقعیتی بیشتر از گذشته تلاش می‌نماید تا بتواند با برنامه‌ریزی‌های خود از لحاظ تاكتیكی، استراتژیكی و فعالیت‌های لازم برای زنان موجود در جامعه به نام نهادهای حقوق بشر و دیگر نهادهای مدنی سازماندهی‌های خود را از هر لحاظ نیرومند سازد.
برای عملی ساختن پارادایم نوین در سال حاضر چه تصمیماتی گرفته‌اید؟
با استفاده از پارادایم نوین می‌توان بسیاری از واقعیت‌های جامعه را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد. با توجه به واقعیت‌های می‌توانیم طبق پارادایم نوین همبستگی تمامی موجودات زنده اعم از زن و مرد و موجودات زنده دیگری كه در طبیعت بسر می‌برند‌ـ با یكدیگر را بر اساس برابری و آزادی سازماندهی نمائیم و این سازماندهی نه تنها به شیوه‌ای ارگانیك به هم وابسته بمانند بلكه در راستای روندی طبیعی و ارتباط موجودات زنده با طبیعت در اولویت توجه قرار می‌گیرد و همچنین در مواردی همچون زن و طبیعت، زن و دفاع از محیط زیست، زن و فرزندان، زن و مدیریت و آگاه ساختن مرد در واقع نقش زن رابطه‌ای دیالكتیكی با خود به همراه می‌آورد. نكات ذكر شده در تمامی سازماندهی‌های ما نهادینه گشته ولی طبق واقعیت‌های جامعه جهانی عملی كردن آن دشوار اما امكانپذیر است. هدف اساسی ما این است كه زنان بتوانند با اراده خویش و استفاده از پارادایم نوین، فرهنگ الهه‌ـ مادر را در جامعه نهادینه كنند و در این راستا سازماندهی‌های خود را گسترش دهند. لازم به ذكر است كه هدف ما تنها تأسیس نهاد نمی‌باشد، همانطور كه "رهبر آپو" در این باره می‌گویند: از 7 الی 70 ساله باید هر كس در نهادهای سازماندهی‌شده جای بگیرند و كسی كه بتواند نقش پیشاهنگی را بر عهده داشته باشد زنان می‌باشند. ملی شدن این پارادایم نیز بدست زنان از لحاظ ذهنیتی ممكن می‌باشد؛ جنبش آزادیخواهی زنان در جاهایی كه فعالیت‌های ایدئولوژیكی، سیاسی و دفاع مشروع انجام می‌دهند در راستای تحقق بخشیدن به اهداف خویش تلاش می‌نمایند. اما در جامعه چگونه گسترش یابد؟ اساساً فعالیت‌ و گسترش ایدئولوژیكی خط رهایی زن به نام حزب آزادی زنان كردستان PAJK نهادینه شده و زنان مبارز خط‌مشی آپوئیستی برای توسعه این ذهنیت می‌توانند پیشاهنگی توانا برای هریك از اقشار جامعه موجود در جامعه بخصوص زنان باشند. تصمیمات گرفته‌شده عبارتند از، تغییر و تحول ذهنیت مردسالاری كه در پیشبرد اهداف و سیاست‌های دولت حاكم نقش عمده‌ای را بر عهده دارد، تحولات اساسی در سیستم‌های دولت‌گرا، توسعه جامعه‌ای دموكراتیك، آزاد و برابر، ایجاد شخصیتی آزاد، دمكراسی‌خواه و سوسیالیست. سیستم كنفدرالیسم دموكراتیك یعنی جامعه‌ای كه در آن هر كس بتواند بنا به خصوصیات اجتماعی، نژادی، زبان و... خود را بیان نماید و برای عملی نمودن تمامی این اهداف مبارزه‌ای بی‌وقفه لازم است. اگر زنان بتوانند در سیستم موجود تغییراتی اساسی ایجاد و سازماندهی نمایند،‌ این خود میراثی گرانبها خواهد بود.
می‌توان گفت هر سال در سالگرد 27 نوامبر جنبش زنان آزادیخواه از لحاظ ذهنی برای تمامی زنان جهان بخصوص زنان كرد میلادی نوین را به ارمغان آورده و برای چاره‌یابی مشكلات موجود در جامعه آلترناتیو لازم را می‌یابد و با استفاده از فرهنگ الهه‌ـ مادر پیشرفت‌هایی را برای جامعه كسب می‌نماید. مسلماً تحلیل شخصیت و جامعه، لازم و ضروری می‌باشد. در بیست و نهمین سالگرد حركت PKK مرحله‌ای كه تا به امروز پشت‌سر گذاشته‌ایم دستاوردهای عظیمی از لحاظ پیشرفت ذهنیت در جامعه كرد، پیشرفت سطح آگاهی در زنان كرد و... به همراه آورده است.
به عنوان یك زن در سالگرد تأسیس PKK چه احساسی دارید؟
من بعنوان یك زن تأكید می‌كنم كه كار و فعالیت در جنبش آزادیخواهی زنان، راهیست برای رسیدن به آزادی و اصرار بر آن ارزشمند است؛ دیگر اینكه با اندیشه‌ آزاد "رهبر آپو" مبارزه در راه ارزش‌های انسانی برایم آكنده از احساسات عظیم ملی‌ـ‌دمكراتیك می‌باشد. با وجود پیشرفت‌هایی كه امروزه در حركت ما دیده می‌شود در برابر میراث‌های مقدسی كه با رنج و تلاش آفریده شده، نمونه شهدای قهرمانی همچون "شهید بریتان"، "شهید زیلان"،‌ "شهید سما"، "شهید ویان" و تمامی شهیدانی كه با شهادت و عمل قهرمانانه خویش میلادی نوین به ارمغان آوردند، برای ما احساسات و عواطفی سرشار از نیرو و اراده می‌باشد.
در اینباره رهبر آپو می‌گوید: "ما در سرزمینی آزاد، خط‌مشی آزاد را پیش می‌بریم." حقیقت این است كه ما در سرزمینی آزاد به سر می‌بریم و در روند زندگی‌ای آزاد بر این خط‌مشی آزاد اصرار می‌ورزیم. علی‌رغم اینكه رهبر آپو روزانه با خشونت و شكنجه روحی‌ـ روانی دشمن روبرو می‌ماند، حركت آزادیخواهی به رهبری ایشان در جهت تحقق بخشیدن به اهداف ایشان و نهادینه ساختن آن مبارزه می‌نماید. برای ادامه راه شهیدان و میراث‌های مقدسمان تلاشی بی‌وقفه می‌نمائیم.
حقیقت رهبر آپو در برابر واقعیت‌های موجود ناشایست در جامعه،‌ به ما نیرو می‌دهد تا بتوانیم بدون هیچ تردیدی افكار متعالی و خط‌مشی ایشان را عملی سازیم. برای از میان برداشتن ارتجاع و فرهنگ ناشایست موجود در جامعه، خیانت و... تا پای جان مبارزه خواهیم كرد. من هم به‌عنوان یكی از اعضای این حزب وظیفه اخلاقی و وجدانی خویش می‌دانم نقشی كه بر عهده دارم را به انجام برسانم و مهمتر از آن بعنوان یك زن ملیتان "رهبر آپو" احساساتی مملو از افتخار به من دست می‌دهد.
در واقع آزادی و خیانت دو پدیده جدا از هم می‌باشند كه روزانه در جامعه با آن روبرو هستیم و در آینده نیز شاهد آن خواهیم بود، مهم این است كه بتوانیم، مسایل را درك كنیم و در راستای نمایان ساختن این دو حقیقت در جامعه تلاش نماییم. بر اساس مسئولیت، درك و تحلیل این مسایل در چارچوب ایدئولوژی "رهبر آپو" كه برایمان آفریده، احساسی خوشایند و ناگفتنی دارم و بار دیگر با تمامی خلق‌مان به‌خصوص زنان كرد و تمامی زنان ستمدیده جهان میثاق می‌بندم و به عهد و پیمانی كه با "رهبر آپو" بسته‌ام پایبند خواهم ماند.
رومت‌ماردین




نوع مطلب :
برچسب ها :